De noodzaak van uitroeptekens

In een column in De Standaard van dit weekend las ik de volgende zin: Snel dat men daarvan gaat rijden. En dat zonder uitroepteken. Daardoor bleef ik even haperen: een dergelijke topicalisatie impliceert voor mij altijd een uitroep en vandaar ook een uitroepteken. Dat deed de vragen rijzen: zijn er nog meer zinnen die een uitroepteken vereisen?

5 gedachtes over “De noodzaak van uitroeptekens

  1. Volgens de ANS:

    – Zinnen met ‘wat … een’ (‘Wat heb jij een hoop boeken’), ook met variant ‘welk…een’.
    – Zinnen met ‘wat+adjectief’ (‘Wat vind ik dat leuk’) of ‘wat+gezegde’ (‘Wat heb ik geslapen’). Eventueel ook met ‘hoe’.

  2. En wat vind je van speciale gevallen als: ‘Zie dat maar eens uit te leggen’ , en ‘Kijk haar nou’ ? Of een zin met gebiedende wijs waar het onderwerp ‘jij’ achteraan staat? Zoals: kijk eens uit, jij!

Geef een reactie

