Nederlands over 75 jaar

Een tijdje geleden schreef ik over “hebben wordt hebberig“. Op dat moment durfde ik er niet honderd procent voor te gaan, maar in de voorbije weken heb ik zo vaak “heb” gehoord waar het volgens de taalboekjes “zijn” moet zijn, dat ik nu echt wel een stevige stelling wil poneren: “vanmorgen heb ik vroeg opgestaan” is Nederlands van over 75 jaar. Esther, herschrijf Dirk D. in de trant “we hebben er niet veel op in gegaan”!

De werkwoorden die ik voor deze alternatieve constructie in aanmerking heb zien komen zijn:

  • ingaan op iets
  • surfen naar iets
  • iets beginnen
  • ergens verblijven
  • “ik heb gaan X” (X kan zowat elk werkwoord zijn)
  • “had u X geweest” (X = adjectief)

Ziet iemand er een lijn in?

Geef een reactie

