Uitselecteren

Deze week kreeg ik van de voorzitter van het koor waarin ik zing een mail waarin stond dat onze dirigente uitgeselecteerd was om ambassadrice te worden voor de klassieke muziek. Aangezien onze voorzitter ook uit Limburgse contreien stamt, zou het me niet verbazen dat het hier weer gaat om een uiterst Limburgs gebruik van voorzetsels. Waar selecteren al genoeg zou zijn, voelt hij zich genoodzaakt het nog eens wat duidelijker te maken met het voorzetsel uit.

En nu ik toch bezig ben, maak ik even tijd voor sluikreclame: allemaal hier stemmen op Ria Vanwing!

7 gedachtes over “Uitselecteren

  1. @ esther en marnik: “uitselecteren” is volgens mij niet typisch limburgs. zo een mengeling heeft een naam, euhm, contaminatie (klopt als een bus?)
    @ marnik: twee taalkoeien in 1 klap: “gaan” is het nieuwe hulpwerkwoord voor de toekomende tijd (gaan wij niet nog eens gaan bowlingen); de tweede taalkoe “bowlingen” staat idd nog niet in de Van Dale, maar ik zeg het precies toch ook al een tijdje “bowlingen”.

  2. Ik denk ook niet dat het typisch limburgs is, zie ook ‘afprinten’, ‘duur kosten’ …

    ‘Bowlingen’ gebruik ik ook wel eens, al klinkt ‘bowlen’ idd wel juister🙂

Geef een reactie

