Pas uit

Alweer bevreemdend nieuws uit Limburgersland, en o verrassing: het heeft alweer iets met voorzetsels te maken! Blijkbaar zeggen Limburgers algemeen “Die is pas uit!” En nee, dan gaat het niet over een film, een cd, een boek, een bloem of een vogeltje. Het betekent: “die is pas afgestudeerd.” Tom kan uitleggen of het enkel gaat om hogere studies, of ook om het afsluiten van de middelbare school. Limburgers blijven verbazen!

3 gedachtes over “Pas uit

  1. Eerlijk gezegd, ben ik niet helemaal zeker op welk domein “pas uit” slaat. Volgens mij zeg je het enkel als iemand pas afgestudeerd is van hogere studies om in het onderwijs te gaan. Echt een hard bewijs is dit niet, mag ik er op wijzen dat ik al veel “Limburgs” verloren ben!

  2. Tja, ik ben afkomstig uit het uiterste noord-westen van Belgisch-Limburg, uit een gemeente waar niet een Limburgs maar een Brabants dialect werd gesproken (want westelijk van de Nete-Gete lijn zoals dat heet).
    En inderdaad, het afsluiten van je hogere studies heet daar ‘uitkomen’…
    “Is die al uit, of komt ze dit jaar uit?” ”
    “Wanneer zijde gij uitgekomen?”

Geef een reactie

