mag ik dat geld teruggestort

Met betrekking tot de post over “passief zonder hulpwerkwoord“:

gisteren formuleerde ik in de richting van mijn moeder de volgende zin in een email:

“Mag ik dat geld teruggestort?”

mmm…

(interessante discussie begonnen in passief zonder hulpwerkwoord)

(zeker ook lezen op de taalprof)

2 gedachtes over “mag ik dat geld teruggestort

  1. Hoi Tom,

    Zo’n constructies heb ik je al vaker horen zeggen, hoewel ik er geen op dit moment kan herhalen. Maar wat me wel opvalt, is dat het precies iets typisch Limburgs is. Ik heb nogal wat Limburgers zoiets horen vormen.

    Iets streekgebonden misschien?

  2. @laura: al ik zo doorga gaat taalkoeien binnenkort enkel nog over limburgse taaleigenaardigheden :o) het kan best zijn dat het iets streekgebonden is.
    ik vroeg het net aan Joop van der Horst en die vond dat zinnetjes als ‘de computer moet nog gestart’ prima in orde waren, en dat zulke woordjes wel meer wegvallen. hij vroeg me of ik de indruk had dat het vermeerderde (dus vaker zulke woorden worden weggelaten). nuja, dat weet ik niet, ik ben nog veel te jong.

Geef een reactie

