Saflette

Sebiet een saflette op uw façade! Een van de mooie uitdrukkingen die onze Vlaamse taal blijkbaar rijk is, ons ter ore gekomen door onze goede vriend de Fille. Toch stel ik me vragen bij deze uitdrukking. En wel zeer fundamentele vragen: wat is dat eigenlijk, een saflette? Komt het uit het Frans? In de Van Dale Frans-Nederlands en de Pons Frans-Duits staat het in ieder geval niet. Wel is het veelvuldig terug te vinden op het internet, met varianten als: een saflette in uw gezicht, onder uw gat, maar ook in een meer overdrachtelijk gebruik: ze hebben de zaal goei saflette gegeven. Waar komt dit woord vandaan en wat is de oorspronkelijke betekenis?

6 gedachtes over “Saflette

  1. @taalprof: Dikwijls wordt het gebruikt met als graadaanduiding “wa(t)”, soms komt het ook voor zonder lidwoord. Dat lijkt me niet uitzonderlijk, ik kan ook zeggen: “die heeft klop gekregen” (met of zonder graadaanduiding, “goei/ferm/wa/… klop” kan ook. Hetzelfde geldt voor andere betekenisequivalenten als “mot” of “toek”.

    @ drun: Inderdaad! In het Frans betekent “souflet” (zonder “-te” blijkbaar) niet alleen “blaasbalg”, maar ook “oorveeg”, “slaag”! Dat verklaart dus al veel. Ik vroeg me al af waar “saflette” anders vandaan kon komen als uit het Frans. Maar inderdaad opvallend dat velen de “ou” vervangen door een “a”. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet in welke streken dat gebeurt, want ik ken deze uitdrukking enkel van iemand die ze meer voor de grap gebruikt. Alle regionale varianten welkom!

  2. nog een toevoeging van fonologische aard: de ‘ou’ en de ‘a’ liggen vrij dicht bij mekaar. Ik bedoel, de ‘ou’ is een ‘a’ waarbij de mond wat verder open is.

  3. Ja sorry tom, ik dacht even dat je de taalprof was. Het verschil is niet groot he :-). En soms moet je de taalprof een stapje voor zijn!

Geef een reactie

