Sprachkühe: Buitenlandersduits

Om u te tonen dat men in andere talen ook met taal en taalverandering bezig is (helaas niet echt op een tolerante manier, zoals hier op Taalkoeien), het onderstaande filmpje.

Het voorbije halfjaar (oct-feb) heb ik in Berlijn gewoond en gestudeerd. Dat is een leuke stad in het Oosten van Duitsland. Over Ostdeutsch komt later wel een bijdrage, vandaag wil ik het over het Duits hebben dat een buitenlander spreekt. In het filmpje hieronder gaat het over Oosterse buitenlanders, maar ik moet toegeven dat zinnetjes als “ich geh U-Bahn” in het begin bij mij zeer zeker ook voorkwamen (ik had geen Duitse les vooraleer ik naar Berlijn vertrok). Eerlijk gezegd, “manchmal rede isj auch noch so bissjen halt, joa”.

Geef een reactie

