schokkerend

http://lewisiana.wordpress.com/2007/03/27/antwerpen-centraal-schokkende-beelden/

Lewisiana vraagt zich af of ze schokkende beelden of schokkerige beelden vertonen. Het bijhorende filmpje heb ik niet bekeken, maar ik vermoed dat de beelden zowel schokkend als schokkerig zijn.

Wat is ‘schokkerig’? Van Dale is zoals steeds een leuk beginpunt: schokkerig = ‘telkens schokkend’. Daar zijn we niet veel mee…

Het verschil tussen ‘schokkend’ en ‘schokkerig’ heeft te maken met het verschil tussen een onovergankelijk werkwoord (geen voorwerpen) en een overgankelijk werkwoord (wel voorwerpen). Ik vind ‘schokken’ wel een moeilijk werkwoord. Volgens mij gebruiken we ‘schokken’ in overgankelijke vorm nog maar enkel in speciale gevallen:

  • dat schokt mij zeer
  • dat heeft mij zwaar geschokt
  • de oorlog heeft Europa zwaar geschokt (Europa is direct of indirect object?) (Van Dale)
  • de snikken die haar boezem schokten (zegt iemand ‘schokken’ nog in deze vorm?) (Van Dale)

In onovergankelijke vorm is het werkwoord misschien wel meer en gemakkelijker gebruikt? Dat is overigens ook de vorm die overeenkomt met ‘schokkerig’, denk ik zo.

Moeilijke vraag, Lewisiana! Die twee woorden lopen echt enorm door elkaar!

2 gedachtes over “schokkerend

  1. Volgens mij gaat het hier gewoon om een woord dat twee betekenissen heeft.
    Schokken (het schokt mij) als in shockeren
    en Schokken (denk aan aardschokken), als in bewegen

    En welke betekenis het bijvoegelijk naamwoord dan heeft. Tja, dat hangt van de context af. (En soms is die gewoon niet duidelijk). Dat komt wel vaker voor bij woorden.
    Bv Er waren enige mensen op bezoek
    Waren dat er nu een paar of waren ze erg leuk?

  2. in belgie zal iedereen zeggen: hoe komt die nu aan het idee dat die leuk kunnen zijn ;o) ‘enig’ is hier niet zo ingeburgerd.
    Het probleem met ’schokkend’ is niet dat er twee betekenissen aan kunnen gegeven worden, het probleem is dat er voor een van die twee betekenissen een synoniem is: schokkerig. Dat heb ik niet zo duidelijk hierboven geschreven.

Geef een reactie

