Bloemisterij

In Kortenberg kan je bloemen gaan halen bij een bloemisterij. Wat is er daar mee aan de hand? “-erij” is blijkbaar een productief suffix dat ook toegepast wordt op meer individuele beroepsnamen die op “-ist” eindigen. En dat is ook vrij logisch: want bij een bloemist hoort een winkel. Daardoor kunnen we nog altijd niet “pianisterij” zeggen. Weet iemand nog gelijkaardige voorbeelden waarbij “-ist” en “-erij” verbonden worden?

3 gedachtes over “Bloemisterij

  1. Uit Van Dale 14: alchemisterij, alchimisterij, belletristerij, bloemisterij, boeddhisterij, drogisterij, filisterij, juristerij, lampisterij, legisterij, methodisterij, piëtisterij, puristerij (!), quiëtisterij, sofisterij

    Of vind je dit maar nietszeggende linguïsterij?

  2. Ik ben het eens met Esther wat de ‘gedoe’-bijbetekenis betreft. Die zit er (meestal) wel in, zeker in nieuwe afleidingen met ‘-erij’ (niet in ‘alchemisterij’ en ‘drogisterij’, bijvoorbeeld).

    In Nederland heeft, als ik het goed heb, een tijdje de mode bestaan om handelszaken te benoemen met nieuw gevormde woorden op ‘-erie’, wellicht in het zog van de toen overal opduikende croissanterieën. Gerrit de Jager heeft het thema een aantal keren gebruikt in zijn Familie Doorzon-gags. Die gingen dan niet naar de bakker, maar naar de ‘broderie’. De meest hilarische benaming vond ik ‘videoterie’, maar die houdt tot mijn verbazing nog (een beetje) stand ook.

    Die strips van Doorzon waren/zijn voor mij wel eens vaker een bron van taalontdekkingen. Zo maakte ik in een gag van Gerrit de Jager voor het eerst kennis met het concept ‘voordeurdelers’, dat toen in Vlaanderen niet of nauwelijks bekend was. De betekenis is natuurlijk gemakkelijk af te leiden uit de verschillende delen van de samenstelling, maar de Doorzonstrip bracht me ook meteen alle mogelijke connotaties van het woord bij. Dat vond ik toen bijzonder sterk.

Geef een reactie

