Katholieke taalkoe

Bij een boeiend bezoek aan de basiliek van Scherpenheuvel vanmorgen, viel mij op dat voor de ingangspoort van de basiliek “Weesgegroet Maria” stond. Bijzonder daaraan vind ik dat “weesgegroet” aan elkaar geschreven wordt. Dat gebruikt link ik namelijk alleen aan het gebed zelf, zoals in “weesgegroetjes bidden”. Maar de aanspreking in het gebed, leek me nog altijd te bestaan uit twee woorden: “wees” en “gegroet”? Waarom hebben de Scherpenheuvelenaren dat aan elkaar geschreven? Analogie met de naam van het gebed? Of beschouwen ze “weesgegroet” misschien als een adjectief dat “Maria” bepaalt? Dan zou je bijvoorbeeld ook kunnen zeggen: “Wat is Maria toch een weesgegroete maagd!” Hoewel ik twijfel aan die interpretatie, lijkt het me wel leuk!

3 gedachtes over “Katholieke taalkoe

Geef een reactie

