Laten komen kijken

Vanmorgen zei ik het volgende:

“Mijn oma is de menu’s laten komen kijken.”

Waarop Esther me totaal bevreemd aankeek en zei dat ik weer iets vreemds gezegd had. Volgens mij is dat een goeie zin, en ik heb hem ook gezegd zonder dat ik er erg in had.

Doet me een beetje denken aan de verwondering van Peter Arno Coppen in dit miniatuurtje.

4 gedachtes over “Laten komen kijken

  1. Wilde je werkelijk zeggen dat je oma de menu’s ertoe bewogen heeft om te komen kijken? Ik denk het niet.
    Zoals jij de zin formulieert zijn de menu’s degene die komen kijken en je oma degene die ze dat laat doen.

    Ik denk dat je bedoelt dat ze de menu’s heeft laten komen om te bekijken

  2. Hij bedoelde nog iets anders: zijn oma was gekomen om de menu’s te laten zien. En dat vind ik wel erg gek: dat iemand “laten kijken” zegt, in plaats van “laten zien”. Het ging toch (volgens mijn taalgevoel) om het equivalent van “tonen”. Daarbij komt nog die gekke woordvolgorde: “laten komen kijken”. Als je al “laten kijken” zegt in die constructie, dan ten minste zo: “komen laten kijken” (vgl.: “komen laten zien” of “komen tonen”).

  3. neenee, mijn oma is even langsgekomen om me de menu’s te tonen.
    Ik heb van Peter Arno Coppen hetvolgende te horen gekregen: (ik selecteer een beetje)
    […]
    Omdat ‘laten’ en ‘kijken’ een sterke eenheid vormt, lijkt het moeilijk daar een aspectueel hulpwerkwoord tussenin te zetten. Aan de andere kant twijfel ik, want ik zie op het internet van de frase “laten komen kijken” enkele (ongeveer 50) redelijk aannemelijke voorbeelden. Je bent dus niet alleen in je oordeel.
    Een ander punt in jouw specifieke voorbeeld is de keuze van het hulpwerkwoord van tijd ‘is’. Het is ‘heeft gekeken’ en ‘heeft gelaten’, maar ‘is gekomen’. In jouw voorbeeld is het hulpwerkwoord van tijd dus niet geselecteerd door het hoofdwerkwoord, en niet door het eerste hulpwerkwoord, maar door het middelste werkwoord van het cluster. Dat is zeer opmerkelijk, en ik vermoed dat dat wel eens de grootste reden kan zijn voor het vreemde in jouw zin. Op het internet vind ik “laten komen kijken” ook wel een enkele keer met “hebben”, maar nooit met “zijn”.
    […]

Geef een reactie

