Een nieuw begin…

Beste lezers, toevallige voorbijganger, trouwe bezoekers,

Ergens in juli vorig jaar zijn Esther en ik er mee gestopt. Het veld met taalkoeien werd leeg en enkele trouwe lezers hebben getoond dat ze ons zouden missen. Dat deed ons veel plezier en met een voldaan gevoel hebben we er toen een punt achter gezet.

Esther en ik zijn dan voor een half jaar naar Berlijn getrokken. Daar hoor je niet zo veel Nederlands en eigenlijk was dat ook een belangrijke reden om te stoppen met Taalkoeien. Een andere reden was dat het nogal veel werk begon te worden en vooral voor mij, Tom, niet meer zo spontaan gebeurde.

Maar na een tijdje begonnen Esther en ik weer taalkoeien te spotten. Heel gewoon was dat, af en toe zeiden we “he kijk, dat is een taalkoe” en daar bleef het dan bij. Na een tijdje hadden we er echt weer plezier in om taalkoeien te spotten en tijdens een kort bezoek hier aan België had ik alweer een heleboel taalkoeien bij elkaar gesprokkeld.

Het idee om opnieuw met taalkoeien te beginnen ontstond. Maar deze keer pakken we het anders aan. Verwacht zeker niet elke dag een nieuwe taalkoe: in plaats van kwantiteit gaan we nu voor kwaliteit. Bovendien mag je je af en toe verwachten aan een heuse tekst die een bepaalde taalkoe wat dieper uitspit. Misschien iets minder toegankelijk voor de toevallige voorbijganger, maar dat is niet erg: het is iets dat Esther en mij interesseert, en dat is het belangrijkste.

Bij deze verklaar ik Taalkoeien dan ook opnieuw voor geopend!

Tom en Esther

https://taalkoeien.wordpress.com

18 gedachtes over “Een nieuw begin…

  1. Welkom, Wilkommen, Bienvenue, Welcome

    Ben zeer blij, want ik heb jullie écht gemist! Nu heb ik weer iets om naar uit te kijken. Met veel interesse! Taal is macht. Die mag en kan je niet laten verloren gaan.

    Heel veel succes!

    Lode

  2. Oh, fijn dat jullie er weer zijn.
    Vooraleer ik hier een taal”coup” pleeg, wou ik aan de kenner(s) vragen of het “de” taalblog of “het” taalblog is.
    Ik lees hier :
    “Taalkoeien: een taalblog dat tolerant en liefhebbend omspringt met taalvariatie en taaleigenaardigheden”.
    Ik ben een ‘twijfelaar’ (en heb het evenzo navenant niet breed, zodat ik nog niet over de laatste Van Dale beschik).
    Is “blog” dus m., vr. of onz. ???

    Een goeie herstart gewenst. Ik hoop jullie weer vaak te mogen en kunnen lezen.

    Mvg,
    Roger

  3. Pingback: Claudia Schiepers
  4. “Een nieuw begin…”

    Bedankt, Bruno. Het is dus zoals ik het dacht (en/of het aanvoelde) : DE (taal)BLOG, dus ook DIE taalBLOG.
    Werk aan de winkel voor de ‘patrons’ van deze site. Zij schrijven (zie rechts boven, rubriek Wat ?) toch over DAT taalblog. Of is nu precies dat een TAALKOE ???

    Toch wel leuk om hier ’t een en ’t ander bij te leren. Of : “Nederlands zonder moeite” (vrij naar Assimil !!!).

  5. Wat een geweldig goed idee om opnieuw te beginnen!

    De discussie hierboven over “de” of “het” blog illustreert perfect de bestaansreden van jullie blog. Volgens de woordenlijst is het “de blog”. Maar je leest heel vaak (ook hier dus) “het blog”.

    Eén troost: ook de Duitsers zijn er nog niet helemaal uit of het nu “der” of “das” Blog moet zijn.

Geef een reactie

