Moeilijk doen

Tijdens examens worden studenten geacht veel te lezen, in cursussen dus, en af en toe lees je daar toch wat. In de cursus die nu voor me ligt, word ik soms geconfronteerd met een zin die op het eerste gezicht wel ok lijkt, maar eigenlijk veel te ingewikkeld is geformuleerd.

  • Veel is er over X geschreven. 'Er is veel over X geschreven' kan toch ook, en hoewel er dan minder nadruk ligt op de 'veel' is de zin voor mij minder moeilijk.
  • Leren zich als hoofs man te gedragen is belangrijker. Hetzelfde geldt hier. Het is precies alsof de prof makkelijke zinnetjes moeilijker wil maken om geen gezichtsverlies te maken.
  • Pogingen om aan te tonen dat hij rechtstreeks aan V. ontleende moeten als mislukt beschouwd worden. Het is mislukt om aan te tonen dat hij rechtsreeks aan V. ontleende.

Op zich zijn dat allemaal geen echte taalkoeien, maar gewoon topicalizaties om meer nadruk te leggen op het eerste gedeelte van de zin. Maar als je een cursus moet leren die gewoon helemaal getopicalizeerd (heb ik dit woord wel juist?) is, dan denk je wel eens…

pfff

4 gedachtes over “Moeilijk doen

  1. Die laatste verbetering, “Het is mislukt om aan te tonen dat hij rechtsreeks aan V. ontleende” vind ik niet echt geslaagd. Ik zou eerder iets voorstellen als: “Men heeft geprobeerd om aan te tonen dat hij rechtstreeks aan V. ontleende, maar die pogingen moeten als mislukt beschouwd worden. (of: die pogingen zijn (naar mijn/onze mening) mislukt).”

  2. “…maar die pogingen moeten als mislukt beschouwd worden” vind ik er ook wel net iets over. Passiefconstructies die perfect te vervangen zijn door actiefconstructies klinken meestal nogal geforceerd, vind ik. Je tweede alternatief tussen haakjes klinkt wel goed vlot.

Geef een reactie

