(In de) voormiddag

Tom durft al wel eens iets te zeggen als: Ik ben er voormiddag mee klaar, dus kan ik namiddag herhalen. De tijdsaanduiding wordt hier gewoon geformuleerd zonder inleidend voorzetsel, zoals je ook zou doen bij gisteren, morgen, overmorgen of volgende week. Het valt wel op, maar echt 'fout' klinkt het niet naar mijn mening. Is dat een ontwikkeling?

5 gedachtes over “(In de) voormiddag

  1. Het lijkt mij zeer vreemd. Als iemand zoiets zou zeggen, zou ik daar toch ingaan.

    Na de middag, of, in de namiddag zijn volgens mij de enige mogelijkheden.

  2. en als ik nu had zou zeggen ‘ik ben er ’s voormiddags mee klaar’? wat had je dan gezegd? want als dat wel ok zou zijn, dan zaten we hier met een geval van het verdwijnen van de genitief!!! ALARM!!!

  3. Net niet, he Tom, want dan had je net wel een genitief gebruikt. Misschien is het feit dat je het niet zegt wel een voorbeeld van het verdwijnen van de genitief. ” ’s voormiddags” klinkt zo zwaar ergens.

    Ik vind wel dat ‘voormiddag’ zonder meer enigszins gemarkeerd klinkt, maar echt storen doet het me niet. In een informele spreektalige situatie vind ik het zelfs normaal.

Geef een reactie

