Dat leest als een trein!

Zinnen van het type Dat boek leest als een trein, Deze fiets rijdt ontzettend lekker, Onze zetel zit niet zo goed zijn erg bijzonder. De werkwoorden in deze zinnen verliezen hun oorspronkelijk actanten-subject en vervangen dat door het woord dat normaalgezien het object is. Misschien heeft deze omkering wel te maken met het feit dat je wel een parafrase als Ik vind dat het rijden op deze fiets ontzettend lekker is, maar niet Ik rijd lekker op deze fiets. Lekker slaat immers op het rijden en niet op ik. Ik vraag me wel af of er een naam bestaat voor dit soort zinnen. In ieder geval bekken ze wel lekker.

3 gedachtes over “Dat leest als een trein!

  1. Sommige taalkundigen noemen dit een ergatieve constructie, alhoewel de meningen hierover verschillen. De gevallen waar het subject oorspronkelijk een bijwoordelijke bepaling was (zoals in ‘de fiets rijdt lekker’ en ‘de zetel zit niet goed’), wordt ook wel ‘middenconstructie’ genoemd. Ik meen dat Leonie Cornips daarover heeft geschreven in relatie tot het (Nederlands) Limburgs.

Geef een reactie

