Stadten

Onlangs kwam ik mijn Nederlandse overbuurvrouw met haar dochter tegen in Leuven. Ze hadden allebei een dagje vrij, dus gingen ze lekker stadten. Dat woord had ik nog nooit gehoord. Wat het precies inhoudt, weet ik eigenlijk ook niet: winkelen, terrasje doen, monumenten bezoeken, wandelen in de stad…? Net zoals signaal, een woord dat een brede lading dekken kan!

6 gedachtes over “Stadten

  1. Stadten, vind ik leuk!! Vast omwille van de dt.
    Veel leuker dan dorpen.

    In dezelfde lijn vind ik “sexen” ongelooooflijk ergerlijk (het woord, tenminste). Naar het schijnt staat het ondertussen zelfs in officiële woordenlijsten – naast “computeren”.

    Nog in de ergernis top vijf: “ik wordt daat helemaal paranoia van”.
    Tenzij we er ook een werkwoord van maken: “paranoiaen”?

  2. of: examenen (examens afleggen), commenten (comments nalaten op een blog), treinen (met de trein gaan), sporen (per spoor gaan)… het is productief!!!!

  3. Mooier nog dan het “verwerkwoorden” van dit zelfstandige naamwoord vind ik dat je het met een “t” uitspreekt. Want waarom zeg je /statten/ (en schrijf je “stadten”)? Waarom is het niet “stadden”, of “steden”? Dat lijkt me ook een taalkoe, niet?

    Het lijkt erop dat het woord “stad”, dat onderliggend een /d/ heeft, door eindverstemlozing een /t/ krijgt, en daarna pas tot werkwoord gemaakt wordt. Misschien omdat het “normale meervoud” niet beschikbaar is, plak je dan /en/ achter de oppervlaktevorm.

    Als je een soortgelijk werkwoord van het zelfstandig naamwoord “bed” zou maken, zou dat dan “bedden” worden of “bedten”? (“He ja, laten we samen bedden!”).

  4. Nou, ik kom dus van beterspellen.nl, het is dus statten.
    Het werkwoord “statten” betekent winkelen in de stad. Het is een uitzonderlijk geval. De D is in het werkwoord helemaal verdwenen: ik stat, hij stat, ik statte en ik heb gestat.

Geef een reactie

