Limburgia

Esther heeft er een weekendje Limburg op zitten, en op weg naar het Brabantse vertelde ze me dat ze weer enkele limburgvoorzetsels had gehoord. Om haar een klein beetje voor te zijn, post ik er hier alvast eentje:

"… en haar mama moest dan op gaan!"

Of vertaald: "haar mama moest dan gaan naar waar 'zij' ook was" of algemener "haar mama moest naar de bestemming gaan".

PS: Ben nou allemaal lief voor de Dalai Lama! 

5 gedachtes over “Limburgia

  1. oh wow, nostalgie;
    vroeger zeiden wij altijd, wanneer gaat gij op? en dan betekende dat, wanneer vertrek jij van thuis uit naar je kot in leuven?
    maar ik heb dat afgeleerd omdat de niet-limburgers in de verste verte niet verstonden wat ik bedoelde.
    in die periode vond ik toffe dingen ook ‘stijl’ en gngen we in de lommerd zitten.🙂

  2. Nog een typisch Limburgse voorzetselverbinding is ‘uithalen’. Dan krijg je zinnen als: ‘Laten we een broodje gaan uithalen’ en ‘Ik zal je wel komen uithalen.’ En het kan perfect zonder die uit-!

Geef een reactie

