Ben eens

Gisteren ben ik met enkele partners in crime uit eten geweest, en aangezien het partners in crime zijn, werd er heftig op elkaars taalgebruik gelet. In elk geval toch eventjes… En juist in dat moment sprak N. 

"Ben nou eens lief voor mekaar"

Tussen haakjes, N. is een limburger, net zoals mij, maaaar, van de andere kant van de grens. (Nederland dus) Toen ik hem attent maakte op zijn vreemde imperatiefvorm sprak hij opnieuw terecht: wij zijn al veel verder geevolueerd… Je kan hem natuurlijk ergens geen ongelijk geven. 

10 gedachtes over “Ben eens

  1. Tenzij dat die “evolutie” natuurlijk persoonsgebonden of streekgebonden is en blijft.

    Ik ben helemaal niet zeker of zo’n constructie gaat doorbreken in bredere kring. Ik zie het mezelf niet meteen zeggen en ik zou het enorm vreemd vinden mocht ik zelf zoiets horen.

    Hou het maar bij “wees”πŸ™‚

  2. Trouwens, Tom, je legt perfect de link naar mijn post van enkele dagen geleden: ipv ‘N. is een Limburger, net zoals ik’ schreef je ‘N. is een Limburger, net zoals mij’!

  3. In Nederlands Brabant heb ik in de loop der jaren deze uitdrukking ook vaak gehoord. Mijn meester op school zei al in de klas, “Ben eens stil!” en dan had hij het zeker niet tegen mij alleen!

    Later had ik een leraar Nederlands, die zei dat het correct Nederlands is. ‘Ben’ is gewoon de gebiedende wijs van zijn, zoals ‘wees’ van ‘wezen’ is.

  4. @spons: ja dat bedoelt esther. ik zeg altijd 'net zoals mij' en esther vindt dat ook maar raar. ik ken nochtans het mnemoniekje 'vul het werkwoord aan… net zoals ik ben, *net zoals mij ben.
    πŸ™‚ wrijf het er anders nog eens in he !

Geef een reactie

