Sensationalisme

Een nieuw -isme is ontdekt! Blergh had lexicale behoefte aan een woord, en vond daarom 'sensationalisme' uit. Dat verdient een plekje op taalkoeien omdat een tijdje geleden iets gelijkaardigs werd gespot: snobist. Sensationalisme begint zich langzaamaan te verspreiden, zo meldt Google.

UPDATE: wat blijkt! bij het nalezen van deze post besloot ik het woordenboek in te duiken, en Mister Van Dale kent het woord al!!! Conclusie en moraal van deze post: Blergh, sensationalisme is misschien toch niet zo verwonderlijk in de taal, dus is het geen taalkoe. Maar het feit dat je zelf een woord vormt en dat het dan al blijkt te bestaan, dat toont nog maar eens aan dat de woordvormingsprocedes in het Nederlands beperkt zijn.

 … en dat er veel woordjes in Van Dale staan, uiteraard.

4 gedachtes over “Sensationalisme

  1. En ik maar denken dat ik het zelf had uitgevonden. Ik vind het juist een mooi woord, het dekt de lading en grammaticaal loopt het als een tiet. Of het nou zo bruikbaar is in een alledaags gesprek durf ik te betwijfelen, maar als de Amerikanen het kunnen, kunnen wij het ook denk ik.

Geef een reactie

