Dooruit

We hadden het al eens eerder over Limburgse voorzetsels, waaronder het prachtige dooruit. Nu heb ik zojuist opgemerkt dat dat ook voorkomt in het beroemde Kronenburg Park van Frank Boeijen:

Ga die wereld uit
Eén seconde, en rij snel door die wereld uit

Nu heb ik even opgezocht of die mens uit (Nederlands) Limburg komt, en hij blijkt in Nijmegen opgegroeid te zijn. Helaas reikt mijn geografische kennis van Nederland niet ver genoeg om te weten of dat in Limburg ligt. Maar als dit voorzetsel nog elders voorkomt wordt het er natuurlijk niet minder interessant op!

5 gedachtes over “Dooruit

  1. Nijmegen ligt als volgt: vertrek in maastricht, rijd rechtdoor naar eindhoven (noorden) en dan even ver nog noordelijker. dat is dus niet meer limburg.

    vondje dooruit niet interessant voordat het enkel uit limburg kwam??? bedankt hoor esther ;o)

  2. Dat klopt dan toch niet helemaal met de intonatie van die zin in dat refrein. Maar dat gebeurt uiteraard vaker in liedjes. Koen Wauters spreekt over de Nooobelprijs en ik heb Marco Borsato al horen zingen dat wolken overdríjven (met accent op de ij). Bovendien staat die zin op de lyricspagina niet met een komma. Maar ook dat wil uiteraard niets zeggen, dus je kan gelijk hebben.

    Trouwens, Tom, mijn post waarnaar ik link getuigt van het feit dat ik ‘dooruit’ wel al interessant vond. Limburgse voorzetsels zijn een doctoraatsonderzoek waardig!

Geef een reactie

