Noord en Zuid

Het Noordelijke Nederlands verschilt van het Zuidelijke. Dat weet iedereen. Enkele leuke voorbeelden zijn zoap, VUT, kroket uit de muur…

Maar gisteren leerde ik van Joop van der Horst nog enkele rariteiten. Hij zou door zijn familie als 'al helemaal vervlaamst' worden benoemd als hij iets zou zeggen als 'ik heb mijn voorbeelden niet bij'. Echte boven-breda'ers zeggen 'ik heb mijn voorbeelden niet bij me', met dat laatste woordje er nog bij. Zo zou het voor Noord Nederlanders ook hilarisch zijn om iemand 'doorheen' te horen gebruiken als een voorzetsel: 'de stoet trok doorheen de stad' of 'doorheen de geschiedenis zijn alle Karels tot nu toe al gestorven'. Dat krijgt een Hollander niet over zijn lippen.

En iets meer lokaal, hoewel ik geloof dat Esther er al een post aan gewijd heeft, is mijn persoonlijk gebruik van 'dooruit': ik rijd geregeld door Leuven uit als ik naar Egenhoven wil.

Een gedachte over “Noord en Zuid

  1. ‘Dooruit’ verdient de prijs van ‘onzinnigste voorzetsel’. Je kan even goed zeggen: ‘ik rijd geregeld door Leuven als ik naar Egenhoven wil’ (desnoods nog met ‘heen’). Juist dezelfde boodschap, en geen rare blikken van je gesprekspartner!

Geef een reactie

