Voor of tegen

Als je een hoestsiroop inneemt is die dan 'voor de hoest' of 'tegen de hoest'?

6 gedachtes over “Voor of tegen

  1. Ik denk eerder “tegen” … “voor” klinkt alsof hoestsiroop de hoest bevordert en het is er net een remedie … euh tegen.

    Besides: zit jij voor of achter je computerscherm?

    Leuke weblog trouwens!
    Groeten van een collega uit A’pen.

  2. in elk geval werk ik op de computer…

    de taalkoe hier is eigenlijk een gevolg van ” de dokter schrijft je iets voor tegen de hoest”. Kies dan toch!

  3. Ja maar dat komt van ‘voorschrijven’. Misschien maken ze er beter ‘tegenschrijven’ van? Zowat elk medicijn is tegen iets, of zie ik dat fout?

  4. Waarom zou het niet allebei kunnen? Hoestsiroop is bedoeld voor als je hoest (dus voor je hoest), en het werkt tegen je hoest. Lijkt me een kwestie van perspectief.

    Die constructie met ‘voor’ is veel algemener: “voor bij de maaltijd” kun je ook zeggen, met twee voorzetsels achter elkaar. Zelfs “voor tegen de hoest” lijkt me prima. Maar “voor voor de hoest” is dan natuurlijk weer gek.

  5. Natuurlijk kan het allebei, anders zouden de mensen het niet zeggen. Maar de constructie met ‘voor’ is ergens onlogisch want ‘voor’ pleit te veel in het voordeel van de hoest. Iedereen begrijpt natuurlijk wat je bedoelt, dus is het geen probleem. In de zin ‘Hoestsiroop is bedoeld voor als je hoest’ drukt ‘voor’ niet hetzelfde uit als in ‘ik geef je iets mee voor de hoest’, vind ik. Op die manier is het dan ook uiteraard een kwestie van perspectief. De eerste ‘voor’ lijkt dan een soort doel (zoals ook in je voorbeeld ‘voor tegen de hoest’) maar de tweede lijkt de deel uit te maken van een soort voorzetselachtige variant van de datief van voor/nadeel.

    Los daarvan moet ik wel opmerken dat hoestsiroop vaak erg lekker is!

Geef een reactie

