Protestant

Heel Nederland was in die tijd protestant, terwijl in België iedereen katholiek was.

Dat hoorde ik gisteren tijdens een presentatie van een van mijn medestudenten. Ik heb dat zinnetje genoteerd in de marge van mijn andere nota's met de vermelding taalkoe? Het lijkt me immers dat de meeste mensen zouden zeggen heel Nederland was protestants.

Het zou kunnen dat de jongen van de presentatie protestant zei uit analogie met in België is iedereen katholiek. Dat wordt dan 'in België is iedereen katholiek en in Nederland is iedereen protestant'. Toegegeven, dat bekt lekkerder dan '… en in Nederland is iedereen protestants'.

Op de uitkijk voor andere mensen die protestant(s) zijn.

2 gedachtes over “Protestant

  1. Hey,

    Ik denk dat het ook wat te maken heeft met lidwoorden die verdwijnen; dat ik ‘protestant’ interpreteer als substantief. Bij ons klinkt ‘hij is katholiek/protestant’ even normaal als ‘hij is schilder’, waarbij protestant/katholiek/Belg/… een lid van een groep aanduidt.

    In ieder geval ben ik blij dat mijn presentatie achter de rug is, want het is telkens toch confronterend, zoals nu weer blijkt🙂

    Maar doe vooral voort met taalkoeien spotten, you’re doing a great job!

Geef een reactie

