Ik kom ziek

ik kom ziek van die kerel zegt Liese in de comments van (eindelijk nog eens) een Pietel post.

ook en ook.

Interessante ontwikkeling, vind ik.  

11 gedachtes over “Ik kom ziek

  1. @peter: nee, die constructie hoorde ik nog niet. Wel al dat aardig kan gebruikt worden om misselijk uit te drukken; een regionaal verschil denk ik, maar wel interessant (een woord dat zowel een positieve en een negatieve betekenis heeft!)

    Als die constructie bestaat, zou dat ondertussen wel al betekenen dat 'ik kom…' productief is.

    @pietel: het hele gedoe rond 'ik kom zot' en 'ik kom aardig' en 'ik kom slecht' zit erin dat 'komen' op de plaats staat van 'worden'. Maar voor de rest vind ik het heel vriendelijk dat je komt melden dat je wat verdikt bent :o)

  2. ik denk dat het voort komt uit het gebruik van ‘aardig’ in de betekenis ‘eigenaardig’. “Da is nen aardige tiep” betekent: een rare mens.
    In die zin is ‘aardig’ worden: het zich plots anders voelen.

    En dan heb je ook nog ook “het werk is al aardig opgeschoten”.
    Misschien volgende post over “aardig” ?πŸ™‚

  3. Ik kom er helegans zot van. (van het zoeken nr thesisonderwerpen)
    Ik kom er slecht van. (van de macaroni aka schimmel-bucht die al weken in de frigo staat..)

    Ha! Gisteren daaromtrent ook van anderen die opmerking gehoord: ‘wat zegt gij nu…’πŸ™‚

  4. ‘Komen’ als koppelwerkwoord lijkt me West-Vlaams (en misschien Oost-Vlaams), ‘aardig’ in die betekenis Kempens (vooral de streek van Geel)…

  5. misschien een verkapt gallicisme. komen als devenir ? Naar analogie hiermee :
    heb vriendin die hardnekkig vasthoudt aan de uitdrukking : wakker ‘komen’ ipv ‘worden’.
    Ik vind het ontaal, maar wat is de norm hΓ© ,

Geef een reactie

