Relevantie

Aangezien de deur van het toilet, na gebruik, steeds blijft openstaan en het verwarmingselement van het huis daar niet op voorzien is. Zouden we het fijn vinden als er rekening mee gehouden wordt.

Dit hangt bij mij op kot op de toiletdeur. Door dat hier te posten, wil ik mijn al tamelijke bejaarde kotbaas niet uitlachen. Ik wil enkel even aantonen dat mijn kotbaas hier een logicafout heeft gemaakt: hij wist precies wat hij wilde zeggen 'deur toe, anders verbruikt het teveel'. Maar hij vond dat waarschijnlijk te onbeleefd, en toen begon hij te omschrijven. En dat werd hoe langer hoe omfloerster tot mijn kotbaas uitkwam op bovenstaande nonsens. Hoe dan ook, iedereen begrijpt wat hij bedoelt.

En dat is een gevolg van een van de maximes van Grice: relevantie. Als luisteraar ga je altijd op zoek naar enige relevantie met de context, let maar op. En daardoor begrijpen we wat de kotbaas bedoelt.

7 gedachtes over “Relevantie

  1. Toch moet ik iedere keer weer vaststellen hoe teleurstellend ik het vind, na die geweldige beginbijzin een punt te zien staan. En dan die hoofdzin daar zo hinkend achter. Jammer.

  2. Wat spelling betreft bestaat er normaal eenduidigheid, maar als het op het aaneenschrijven van woorden aankomt, is normatief zijn toch echt uit den boze. Het aaneenschrijven van een woord kan erop wijzen dat de schrijver vindt dat het een geheel vormt. Zie daarvoor ook onze post over sterkedrank. Bij ‘te veel’ of ‘teveel’ is het aaneenschrijven ook al lang aanvaard, zij het wel in deze context: ‘Een teveel aan goede moed.’ Maar als het een keer ingevoerd is, is het logisch dat dat gebruik geëxtrapoleerd wordt naar andere gebruikssituaties.

  3. gohja… aaneenschrijven of niet. Het is natuurlijk niet hetzelfde als spelling, maar toch lijken veel taalpuristen geneigd om te zeggen dat “teveel” aan elkaar enkel gebruikt kan worden als substantief.

  4. Ik was nog vergeten te zeggen bij dit vorige: dit is natuurlijk logisch, aangezien “te groot”, “te klein”, “te dom”… ook allemaal in 2 woorden geschreven worden. Ik vind dit een nogal logische en consequente manier van schrijven en het is ook daarom dat ik die opmerking maakte.

Geef een reactie

