Conditie

Als dit geen ontzettend gek woord is! Je vindt het bijvoorbeeld terug bij de gemiddelde autodealer (nogal zo'n grappig woord), want daar kan je altijd profiteren van geweldige condities. Dat is autowinkeltaal voor goeie koopjes. Maar het woord heeft daar nog een sterke band met zijn oorspronkelijke betekenis: voorwaarde. Helemaal gek wordt het in: ik heb een slechte conditie. Vanwaar het gebruik van conditie in deze context? Misschien heeft het te maken met het feit dat je je lichaam onder slechte voorwaarden stelt of zo. In ieder geval hoogst interessant!

4 gedachtes over “Conditie

  1. Wat nog interessanter is, is uw gebruik van “goeie koopjes”… Mij lijkt “koopjes” de gangbare vorm. Die “goeie” lijkt mij nogal overbodig.

  2. Dat weet ik nog niet zo. Onder “koopjes” versta ik vooral goedkope dingen. Maar dat kunnen schreeuwlelijke schoenen zijn waarvan de hak er na de eerste dag al afligt, truitjes die bij een eerste wasbeurt op dertig graden krimpen en horloges die om het kwartier stilvallen. Een goed koopje is iets goedkoops dat bovendien mooi en kwaliteitsvol is. Ik moet wel toegeven dat ik over een auto nooit zou zeggen: “dat was nu eens een (goed) koopje”, omdat auto’s dat per definitie nooit onder de noemer koopje vallen (toch niet in de context van mijn budget).

    Verder moet ik het toch met je oneens zijn: ik vind “conditie” een veel fascinerender woord dan mijn gebruik van “goeie koopjes”. Jammer!

  3. Ik zou alleszins iets als “goede koopjes” nooit zeggen. Dat gaat in tegen mijn taalgevoel, want voor mij lijkt het “dubbel op”. Van zoiets waardeloos als schreeuwlelijke schoenen zou ik nooit zeggen dat het “koopjes” zijn, zelfs al zijn ze spotgoedkoop. Ik weet niet of dit puur mijn taalgevoel is, of dat er nog andere mensen dat gevoel hebben.

  4. ‘Koopjes’ is dan ook iets subjectiefs. Als morgen een vriendin aankomt met lelijke schoenen, waarvan zij zegt dat het koopjes waren, kan ik dat moeilijk tegenspreken. Als ik er over nadenk zou ik sowieso nooit ‘koopjes’ zeggen, maar eerder: ‘dat was goedkoop’.

Geef een reactie

