Bellen over

NAVO-secretaris-generaal Jaap De Hoop Scheffer zegt dat hij de Afghaanse president Hamid Karzai zal bellen over de zaak. (vrtnieuws.net)

In deze zin staat een taalkoe: Jaap zal Hamid bellen over de zaak. Op een taalblog als dit, moet aan zoiets wel kort aandacht besteed worden. Het gaat hier over een vreemde valentie. Wat is valentie? Valentie is de standaard invulling van een werkwoord. Bijvoorbeeld lopen: iemand loopt, en in sommige gevallen ‘iemand loopt iets (de marathon).’

Maar bij ‘bellen’ had ik nog nooit gehoord ‘bellen over iets’. Of misschien heb ik het wel al eens gehoord, en dan ook wel vast al eens gebruikt, maar valt me nu pas op hoe vreemd die valentie wel niet is. Voor de rest juich ik dit soort dingen toe. Bovendien is het procédé productief. Wat is productief? Dat betekent dat je hetzelfde techniekje ook ergens anders kan gebruiken:

ik email je er over, ik schrijf je er over, ik bel je er over, ik fax je er over, ik sms je er over… Heerlijk!

Geef een reactie

