Ik ben geen voltooid deelwoord

De dader is ervan overtuigd dat Melissa door de duivel is bezeten.

√ De dader is ervan overtuigd dat Melissa door de duivel bezeten is.

Bezeten is in deze zin een bijvoeglijk naamwoord en kan alleen maar voor de persoonsvorm (is) staan. Meer uitleg op VRTtaal.net. (Taalmail, Ruud Hendrickx)

Dat stond in Taalmail 259 van Ruud Hendrickx. Het geeft me de gelegenheid een boompje op te zetten over het verschil tussen bepaalde voltooide deelwoorden en bepaalde bijvoeglijke naamwoorden.

Een echt voltooid deelwoord is bijvoorbeeld gewerkt. Als je nu een zinnetje daarmee bouwt en je maakt ook nog eens gebruik van een voornaamwoordelijk bijwoord (erom, erdoor, ernaar…) dan krijg je ik heb erom gewerkt.

Een echt bijvoeglijk naamwoord is bijvoorbeeld trots. Een zin met trots en een voornaamwoordelijk bijwoord gaat zo: ik ben er trots op.

Zie je het al komen? Even een overzicht:

  • ik heb erom gewerkt
  • ik ben er trots op

De taalkoe zit hem in de moeilijke tussencategorie tussen voltooid deelwoord en bijvoeglijk naamwoord, zoals in de taalmail van Ruud Hendrickx. Die tussencategorie noemt men de pseudo deelwoorden: verliefd, getrouwd… Kijk maar:

  • ik ben erop verliefd of ik ben er verliefd op
  • ik ben ermee getrouwd of ik ben er getrouwd mee
  • ik ben erdoor bezeten of ik ben er bezeten door

2 gedachtes over “Ik ben geen voltooid deelwoord

Geef een reactie

