Sterkedrank

Vanmorgen las ik in de Standaard dat er heel wat jongeren sterkedrank gebruiken. Blijkbaar is dat voor die journalist een term die zo sterk is, dat hij als één woord beschouwd kan worden. Voor mij is het nog niet zo ver: ik kan het nog altijd hebben over tamelijk sterke drank of heel sterke drank.

4 gedachtes over “Sterkedrank

  1. Bij DS heeft gewoon ooit iemand opgemerkt: “Hé, dat staat in Van Dale als één woord gespeld. Misschien kunnen we dat dan maar beter ook zo doen.”

  2. Er is een verschil tussen “sterke drank” en “sterkedrank” net zoals er een verschil is tussen “jonge man” en “jongeman”.

    De koffie die ik vanochtend dronk was een bijzonder sterke drank, maar het lijkt me slechts matig gezond om op dit uur al aan de sterkedrank te zitten. Het laatste is een verzamelnaam voor dranken met een alcoholpercentage van boven de 20%.

    Wat vreemd is, is dat ik de klemtoon in sterkedrank niet anders leg dan in sterke drank, terwijl dat in “JONge man” en “jongeMAN” wel het geval is. Hetzelfde voor “a gentle man” vs “a gentleman”.

    Dit sluit aan bij dat andere vreemde feit. Zoals elke dag liep ik vanmorgen door de Antwerpse Nationalestraat. Bij straten gebeurt blijkbaar hetzelfde als bij sterkedrank: de Langestraat, de Kortestraat, etc… Of is dat een louter Antwerps probleem?🙂

  3. Je hebt zeker gelijk wat die straten betreft. Ik heb me ook al afgevraagd of er voor die journalist een eenheidsaccent was in ‘sterkedrank’ of niet. Het zou eigenlijk erg gek zijn, mocht dat er niet zijn. En dat zou er misschien op wijzen, dat het nog maar een beginnende evolutie is.

    Bedankt voor de comments!

Geef een reactie

