koekjes hebben

Ok taalkoe: volgens Esther kan je niet zeggen “nee dank je, voor mij geen koekje, ik heb al koekjes gehad”. Zij zegt “…ik heb al koekjes gegeten”. We zitten hier met een collocatieprobleem. Waarschijnlijk heeft Esther wel gelijk en zit ik er met mijn Limburgse roots weer helemaal langs… euh naast.

2 gedachtes over “koekjes hebben

  1. Ik heb koekjes gehad, betekent zoiets als ik had (bezat) koekjes, maar nu niet meer. (vergelijk: Ik heb een buurmeisje gehad dat …. Je hbet dat buurmeisje nu niet meer) De spreker bedoelt: ik heb al koekjes gegeten.
    Het is dus correct dat ik heb koekjes gehad in deze context niet goed is.

  2. ach, goed of fout: de taal is van iedereen, en ik zeg lekker ‘koekjes hebben’. Trouwens, als je iemand een koekje aanbiedt, zeg je toch ook ‘moet je nog een koekje hebben’? Ach, deze post is zowiezo een beetje normatief. Brr, normatief…

    tom

Geef een reactie

