Ik ontbijt op het werk wel

Pietel.be heeft een druk leven, en daarom schrijft hij zoals hij spreekt. Terecht, denk ik zo! En daardoor lees ik op zijn blog ik ontbijt op het werk wel. Dat is nu zo echt een zinnetje dat je zou zeggen, maar als je het moet opschrijven, schrijf je ik ontbijt wel op het werk.

Waarom springt die wel naar achteren in de spreektaal? Ik heb geen idee, maar als ik moet gokken zou ik zeggen: ontbijten en op het werk horen meer bij elkaar dan ontbijten en wel. Toen Pietel dus die zin in zijn hoofd vormde, wist hij wel dat hij iets wilde zeggen van ‘ja ma ik zal wel ontbijten’ en ‘ik ontbijt op het werk’, maar hij wist nog niet goed hoe hij het zou zeggen. Toen hij het er dan uitflapte combineerde hij die twee boodschappen, maar zonder ‘ontbijten op het werk’ te doorbreken met ‘ik ontbijt wel’.

Geef een reactie

