Geef acht!

Bussen in Charleroi staan massaal in panne. (De Standaard)

Hilarisch! Waarschijnlijk heb ik teveel fantasie ofzo, maar een bus die staat, dan denk ik meteen aan een bus met een gezichtje en twee armpjes. En als hij in panne staat, dan denk ik eigenlijk dat hij in Panne, een fictief dorp, staat.

Om er toch een beetje een ernstige taalkoe van te maken, het volgende: welk hulpwerkwoord gebruik je bij:

  • ik sta/zit/lig op de bus te wachten.
  • ik sta/zit/lig naar tv te kijken.

Even tussen haakjes: ik zou kunnen zeggen “ik heb een half uur op de bus liggen wachten!” Maar ik kom dan ook uit Limburg?

4 gedachtes over “Geef acht!

  1. “En als ze in panne staat,…..”
    De bus (autobus) is ‘mannelijk’. ZE kan dus niet in panne staan. Dat is een taalkemel, géén taalkoe !

  2. Dag Roger,

    bedankt dat je nog een keer reageert op de website! Ik herinner me je als de man die zei dat college’s colleges moesten zijn. Ook hier zal ik het aanpassen, maar lees nog eens een keer de About van deze site, en de volgende post:

    En hupsakee, daar is het: Pietel noemt Sara ne toffe. En dat is mannelijk! Dat komt (misschien toevallig) overeen met het Noord Nederlandse systeem, waar alles mannelijk is, behalve als het onzijdig is (twee genera systeem: het en de).
    Zelf ken ik de geslachten ook niet meer, en mompel ik maar wat.

    of lees de post tweeslachtig https://taalkoeien.wordpress.com/2006/02/15/tweeslachtig/

    Hopelijk begrijp je dan dat ik het niet zo erg vind dat ik de geslachten niet meer ken. En een vraagje: heb je autobus moeten opzoeken of wist je het geslacht zowiezo?

Geef een reactie

