Er was eens ‘er’ (4)

Volgens mij is er echt wel aan het verdwijnen. Ik kom veel vaker zinnetjes tegen waarin er is weggelaten dan zinnetjes waarin er wordt uitgedrukt. Anders gezegd: de taalgebruiker kiest ervoor om er weg te laten als het niet echt helemaal nodig is. Nog maar eens een voorbeeld:

Verdere tests moeten uitmaken hoeveel dieren precies besmet waren. (vrtnieuws.net)

vorige post

3 gedachtes over “Er was eens ‘er’ (4)

  1. Las ik niet het vorig jaar nog in de krant een heel stuk over het onderzoek van Stefan Grondelaers over het gebruik van er? Het ligt denk ik allemaal veel subtieler dan gewoon “weglaten als het niet meer nodig is”.

  2. Zoals je ziet, is dit reeds de vierde post over ‘er’. Ook in andere posts hebben we over het gebruik van dit woordje gediscussieerd. Daarin probeerden we telkens genuanceerd te zijn. We zijn er ons wel degelijk van bewust dat ‘er’ niet zomaar in één-twee-drie te beschrijven valt.
    Stefan Grondelaers is zijn hele leven -sinds zijn vijftiende?- al bezig met ‘er’. Het is uiteraard geen simpele kwestie, maar de taalkoe bestaat daar juist uit.

    Lees eerst eventjes de About. Daarin staat duidelijk wat wij onder taalkoeien verstaan. We schrijven dit vanuit bewondering van de taal, en niet vanuit diepgaande analyse. Pure verwondering hier!

  3. OK, gelezen. En geapprecieerd. Het feit dat ik reageer betekent niet dat ik jullie aanpak niet waardeer! Veel lof voor jullie site. Ik heb inderdaad niet alle logs gelezen. Maar dat ‘er’ aan het verdwijnen zou zijn zie ik niet zo. En Stefan ook niet denk ik.

Geef een reactie

