Langs en naast

Zoals beloofd, nog voorzetselnieuws. Limburgers hebben niet alleen een andere interpretatie van onder en beneden, maar ook van langs en naast. Als iemand op de trein tegen je zegt: Stoort het u als ik langs u kom zitten?, dan kan je er donder op zeggen dat het een Limburger is! Blijkbaar wordt langs daar gebruikt als voorzetsel voor naast. In de (meeste) andere streken van het Nederlandse taalgebied drukt langs een zekere richting uit. Daarom kan je voor veel mensen niet zeggen De boom staat langs de rivier maar wel De mensen liepen langs de rivier. Voor de Limburgers is het allebei perfect mogelijk.

Ook opmerkelijk is dat Limburgers graag samengestelde voorzetsels vormen. Zo zeggen ze We rijden door de stad uit. Vele anderen zouden zeggen We rijden door de stad heen. Ook een samenstelling als doorlangs vind je in het Limburgse deel van ons taalgebied.

Maar we willen hier natuurlijk niemand viseren. Aan de andere valt ons op wat we zelf niet doen. En dat ook mensen van andere streken soms op een eigenaardige manier met voorzetsels omgaan, staat buiten kijf. Zo wezen we er al eerder op dat Oost-Vlamingen zeggen Ik ga om een brood, in plaats van Ik ga een brood halen. Zo zie je maar: zoveel mensen, zoveel voorzetsels, zoveel taalkoeien!

Limburgse voorzetsels.

8 gedachtes over “Langs en naast

  1. “Langs” heeft in met name de Randstad ook nog een andere betekenis.
    Als je tegen iemand uit bijvoorbeeld Alphen aan de Rijn zegt: “Ik kom volgende week even langs”, dan reageert die persoon soms met: “Dat is goed, ik zal terugzwaaien.” Waarmee hij/zij bedoelt: ik heb liever dat je aanbelt, dan laat ik je binnen. “Langs” wordt dan letterlijk genomen, zoals: erlangs gaan, voorbijgaan, in plaats van: aankomen, binnenkomen, bezoeken.
    In Limburg heeft “langs” en “door” nog een andere, negatieve, betekenis. Iemand “langslaten” en het meer gehoorde “iemand doorlaten” heeft daar soms de betekenis “iemand klappen verkopen”, “in elkaar slaan”. Dit dus in tegenstelling tot wat “langs-” en “doorlaten” doen vermoeden.

    Overigens, mooie website!

  2. EEY!!!
    IK BEN BRABANDER EN ZEG OOK LANGS!!
    dus ff aandacht bij: Als iemand op de trein tegen je zegt: Stoort het u als ik langs u kom zitten?, dan kan je er donder op zeggen dat het een Limburger is!

  3. Hey,

    Ik woon in Zuid-Limburg, en ik ga in Eindhoven naar school. In Eindhoven zeggen ze voortdurend ‘langs’ als ze ‘naast’ bedoelen, maar in Limburg heb ik nog nooit iemand ‘langs’ op deze manier horen gebruiken.

    “We rijden door de stad uit” heb ik trouwens nog nooit gehoord, en “doorlangs” al helemaal niet.

    Als iemand in de trein ‘langs’ mij wilt zitten zal ik er donder op zeggen dat het een Brabander is.

    Groeten,
    Bart

  4. Wat betreft het langs/naastverhaal: Tot nu heb ik het alleen nog maar Brabanders horen zeggen, nog geen enkele Limburger en ik kom zelf uit Limburg.

    Van de rest heb ik eigenlijk ook nog nooit gehoord.

  5. Ik, als Limburgse, herken me helemaal niet in bovenstaande tekst. Langs, doorlangs en door uit ken ik alledrie niet. Mijn man is Brabander en die zegt ‘langs’.

Geef een reactie

