Te leren omgaan met

pietel.be doet het weer, een taalkoe. Het gaat over de organisatie action innocence die naar de scholen trekt om kinderen en jongeren te leren omgaan met het grote boze internet. In een vorige post had ik het er al over: scheidbare werkwoorden die niet meer scheidbaar gebruikt worden. Zo’n doorbreking van de werkwoordelijke eindgroep kan het gevolg van het ‘als 1 zien’ van het werkwoord omgaan. Het is echter in dat opzicht vreemd, en vervelend voor de hypothese, dat vormen als ik omga goed met kinderen niet voorkomen.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat de beweging de andere kant opgaat. Eerst werden de werkwoorden als een geheel gezien, en is er nu een tendens tot splitsing?

Het Taalboek Nederlands (Smedts en Van Belle) weet hierover: Samenkoppelingen of scheidbaar samengestelde werkwoorden zijn werkwoorden waarvan de samenstellende delen in bepaalde syntactische verbindingen los worden geschreven en waarbij tussen de delen in het voltooid deelwoord ge- kan staan.

UPDATE: Blijkbaar bestaat de doorbreking van de werkwoordelijke eindgroep niet in het Noordelijke Nederlands. Tijdens de zeventiende eeuw zou die er wel bestaan hebben, omdat de werkwoordelijke eindgroep nog niet bestond. Maar doorbrekingen nemen dus af, misschien ook wel door de (Zuidelijke) normatieve literatuur erover, die een doorbreking afkeurt. Dat naar analogie met het Noorden.

(Joop van der Horst, tijdens Nederlandse Taalkunde II K.U.Leuven)

2 gedachtes over “Te leren omgaan met

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s