Voor mijn ouders een bos bloemen

Ik heb er mij ook eentje aangeschaft. Trouwe taalkoe-leverancier Pietel.be toont in zijn comments (hier: Jonna) de volgorde van de objecten in het Nederlands. Er is het direct object (DO), of lijdend voorwerp. Mij is het indirect object (IO), hier in de vorm van een wederkerig voornaamwoord (wederkerend?). Het DO staat voor het IO, en dat is zogoed als altijd het geval, let maar op! De taalkoe is dat je het eigenlijk ook, zonder dat er verwarring bestaat, ook kan omdraaien: ik heb mij er ook eentje aangeschaft. De prototypische zin voor de volgorde van DO en IO is: Ik kocht een bos bloemen voor mijn ouders. Opvallend is dat voor deze prototypische zin de omkering van objecten niet kan. Taalvariatie! In de perifere zinnen, dat zijn dus de niet-prototypische zinnen, gaat dat wel. Opletten blazen dus om prototypische zinnen te vinden, met geëxpliciteerde objecten (niet er of een persoonlijk voornaamwoord), die in een omgekeerde volgorde staan.

Een gedachte over “Voor mijn ouders een bos bloemen

  1. Tom, Esther, valt het hele probleem niet weg als je “er” niet als DO beschouwt?
    Het heeft syntactisch de rol van een plaatsbepaling, vervang het maar door “daar”.

    “Eentje” is vanzelfsprekend het echte DO van aanschaffen. Een zin heeft maar één DO in mijn beleving, persoonlijk zou ik “er” hier niet willen zin als de plaatshouder van een weggelaten DO, maar echt als een verzwakte plaatsaanduiding.

    Verder is het oordeel over de grammaticaliteit van Ik heb er ook één aangeschaft en van Ik heb er ook aangeschaft sterk afhankelijk van streek en persoon. Ik heb de laatste vorm, zonder “eentje”, wel eens gehoord, en associeer er ook een meervoud mee, maar in mijn Nederlands (Noordoosten) is de zin ongrammaticaal.

    Tot zover mijn korte commentaar op de discussie.

Geef een reactie

