Kruisbestuiving

In de Laatste Show -een nieuwe trouwe taalkoe-leverancier?- hoorde ik Johan Depoortere het volgende zeggen: Een reusachtig aantal dikke mensen. Nu kan het best dat Depoortere zo talig is dat hij in spreektaal over ‘reusachtige aantallen’ spreekt, maar volgens mij is het toch niet zo een doodgewone collocatie.
Ik vermoed dat hij zich heeft laten beïnvloeden door het beeld van de dikke mensen die toch al meer verwant zijn met reusachtig. Dat zou betekenen dat mensen in spontaan taalgebruik hun taal laten beïnvloeden door het vervolg van de zin.
Oren open of iemand daar bewijs van vindt.

2 gedachtes over “Kruisbestuiving

  1. Nu niet om de intellectueel te gaan uithangen (ik zoek het ook maar op), maar hier schenkt de Laatste Show ons alweer een mooie stijlfiguur: de enallage (of hypallage).

    Blijven zoeken jongens, het lijstje is nog lang!

  2. Gemaild door Ton van der Wouden:
    De observatie is interessant, maar ik geloof er niets van. Als ik op Google zoek, vind ik veel vaker “reusachtig aantal” dan “reusachtig dik” of “reusachtig dikke”.

Geef een reactie

