Bananenzinnen

Tom wees er al op in verband met de prepositio peter burgensis: er bestaat zoiets als bananenzinnen. Dat zijn zinnen waar het voorzetselvoorwerp vooropgeplaatst is, maar waarbij er geen voornaamwoord komt om ernaar te verwijzen, zoals: Bananen hou ik niet van. Ik had al vaak van deze constructie gehoord, maar ik had ze nog nooit zelf aangetroffen in het dagelijkse taalgebruik. Daarom ging ik ervan uit dat ze typisch Noordnederlands waren. Maar vandaag trof ik er toch een aan op het forum van onze studentenkring: Het Volle Leven vraagt hij namen van. Een bananenzin in Vlaanderen! Mooi!

4 gedachtes over “Bananenzinnen

  1. Zijn dit ook bananenzinnen?
    – Daar weet ik niets van.
    – Ik weet er geen antwoord op.
    – Daar blijf ik bij!
    – …
    Ik ga op zoek naar een echt juiste definitie van bananenzinnen.

Geef een reactie

