Contaminatie

Een taalkoe op lexicaal niveau: kopzeer. Waarschijnlijk is dit een hoogst dialectische vorm. Het woord lijkt gebaseerd op koppijn, dat wel vrij algemeen gebruikt wordt. Denk ik toch. Pijn en zeer zijn van oudsher met elkaar verwant. Die laatste vorm wordt bij mijn weten niet meer algemeen gebruikt. In elk geval gebruik ik hem zeker niet spontaan. Zeer is dus aan het uitsterven, aangezien het enkel nog overblijft in vaste verbindingen bij dialectische woorden.

Gespot door: Katrijn Meirlaen

5 gedachtes over “Contaminatie

  1. Ik weet niet waar nog, maar in Brabant is het alleszins nog heel courant, hoewel inderdaad eerder regiolectisch gebruikt.
    Toch bestaat in het AN ook nog een vorm met ‘zeer’, namelijk ‘hartzeer’, zo wil Van Dale Hedendaags. Misschien is ‘kopzeer’ hiermee verwant?

  2. Dat kan best! Maar het feit dat in het AN zeer enkel nog voorkomt in vaste verbindingen zoals hartzeer en kopzeer, wil zeggen dat ‘zeer’ lexicaal aan het leeglopen is. Dat noemen ze grammaticalisatie. ‘zeer’ zal dan binnenkort bijna de status krijgen van achtervoegsel, zoals ‘-ig’ ofzo.

  3. Grammaticalisatie kan ik het best uitleggen aan de hand van een Engels voorbeeld:
    Het oud-Engels kende de uitdrukking ‘in stede of’. ‘Stede’ betekende toen nog heel netjes ’stad’. Maar zoals je weet klinkt dat nu ‘instead of’. Wel, ’stede’ is dus lexicaal leeggelopen, en is zich gaan verstenen tot de uitdrukking ‘instead of’. Dat is het zo een beetje…
    Vrij naar: Aitchisson – Language Change, progress of decay?

  4. maar neen,
    ” dat doet zeer! ” zeg je toch ook? Dus zeker niet enkel en alleen bij vaste verbindingen hoor! Bovendien snap ik niet vanwaar je het haalt dat “zeer” naar “-ig” zal evolueren..? Mijn beste, dat versta ik langs geen kanten hoor!

Geef een reactie

