Ik kom zot

Ik kom X. Hoogst spreektalig, maar ook wel interessant. Waar komt deze vorm vandaan? Het betekent ongeveer ik zal zodadelijk X worden. Het valt ook op dat het met slechts weinig woorden gebruikt kan worden. Ik bedenk nu: ik kom zot, ik kom niet goed. Meer zou ik er echt niet weten? Toch ontglipt de ik kom zot regel me geregeld!

4 gedachtes over “Ik kom zot

  1. En zo wordt ‘doen’ een passepartout woord.
    (sorry, er zit altijd wat vertraging op het posten van comments. Als je op ‘post’ hebt geklikt, zit het normaal gezien wel snor.)

  2. Mijn vrouw – ze werkt in een ziekenhuis – gebruikt op dezelfde oneigenlijke manier het werkwoord “doen”: “De patiënt heeft een hartinfarct / een halfzijdige verlamming GEDAAN.”

  3. Mijn vrouw – ze werkt in een ziekenhuis – gebruikt op eenzelfde oneigenlijke manier het werkwoord doen: “De patiënt heeft een hartinfarct / een halfzijdige verlamming gedaan.

Geef een reactie

