CROMA

Wie kent de CROMA-zinnen nog? “Hou je van vlees, bak je in Croma!” Het is dus een voorwaardelijke bijzin, gecombineerd met een gevolg. Het speciale is dat zowel als en dan niet worden uitgedrukt. Tot nu toe was ik er nog nooit eentje tegengekomen in het echt. Nu denk ik dat er eentje staat op communicatielog.blogspot.com. Hij is wel stiekem in twee gehakt en de gevolg-zin is een imperatief. Is het dan nog wel een CROMA-zin? De CROMA zin werd ontdekt door prof. Joop van der Horst.

UPDATE: de Croma reclame is uit de handel genomen omdat je een CROMA zin ook anders kan lezen. Naargelang je de klemtoon legt betekent hij: ‘als je van vlees houdt, dan bak je in Croma’ of anders ‘dan hou je van vlees, en dan bak je in die vermaledijde Croma boter.’ (uit: van der Horst en van der Horst. Geschiedenis van het Nederlands in de twintigste eeuw.)

2 gedachtes over “CROMA

  1. Net jullie blog ontdekt! Ik vind het echt geniaal!
    Ik heb zaterdag examen van prof. van der Horst! Hoewel ik het echt een geniaal vak vind, vrees ik er wat voor…
    Ik ben dan info gaan zoeken via google en ineens viel ik op jullie blog!
    Bedankt voor alle info over de Praep. Peterburgensis, Bananen- en cromazinnen!

Geef een reactie

